Äänensävy

Mutkaton

a. Mutkaton tarkoittaa sitä, että tekstistäsi välittyy lukijalle inhimillinen ja helposti lähestyttävä tunnelma.

Esimerkkejä

  • Sinuttele. Lukija = sinä, ei kuitenkaan sä. Viesteissä voit käyttää vastaanottajan etunimeä tervehdyksessä: Moi Anni!
  • Anna persoonasi näkyä tekstissä, kun se tilanteeseen sopii. Kirjoittaja = minä, ei kuitenkaan mä. Fonecta = me.
  • Käytä omistusliitteitä: Kysymyksesi on tosi hyvä. Lähetin sen markkinointitiimillemme, joka vastaa sinulle viimeistään huomenna.
  • Käytä lukijalle tuttua, arkista sanastoa. Vältä vaikeaa ammattislangia, josta ei ole lukijalle hyötyä. Mieti, miten kertoisit aiheesta kaverillesi ymmärrettävästi.
  • SEO:n avulla kohderyhmä konvertoituu myynniksi. > Myyntisi kasvaa, kun asiakkaat löytävät yrityksesi verkosta.
  • Muista ilmaista myönteiset tunteesi sanoin – ne eivät välity lukijalle rivien välistä. Kiva kuulla, että olit tyytyväinen ehdotukseemme.
  • Kirjoita ihmiseltä ihmiselle. Vältä kankeita, virallishenkisiä ilmaisuja – kuten kehittäminen, tehostaminen, mahdollistaminen. Onko myynnin kehittäminen yrityksellenne prioriteetti? > Haluatko saada lisää kauppaa?
  • Tekstissä saa näkyä pilke silmäkulmassa, jos se istuu tyyliisi ja tilanteeseen. Älä kuitenkaan tee sanakikkailusta itsetarkoitusta. Jo ihan pienillä sanavalinnoilla voit piristää sävyä ja erottua massasta! Jopas jotakin! Tällaista uudistusta emme Googlelta odottaneet.

b. Mutkaton tarkoittaa sitä, että tekstisi sisältö, rakenne, ulkoasu ja kieli ovat lukijalle selkeitä.

Esimerkkejä

  • Selkeä sisältö on lukijan kannalta perusteltua. Ennen kuin kirjoitat, mieti aina, mitä lukija tietää entuudestaan ja mikä on hänelle hyödyllistä tietoa.
  • Selkeä rakenne on lukijalle looginen. Lähde liikkeelle siitä asiasta, mistä lukijalle on eniten hyötyä. Karsi tekstistäsi löysät pois ensimmäisen kirjoituskerran jälkeen.
  • Selkeä ulkoasu auttaa lukijaa silmäilemään tekstiä myös pieneltä puhelimen ruudulta. Pidä tekstikappaleet lyhyinä. Selkeytä tekstiä vaikkapa ranskalaisten viivojen luettelolla tai väliotsikoilla.
  • Selkeän kielen ohjeita:
  • Käytä rohkeasti pistettä. Vältä pitkiä, yli 20 sanan virkkeitä ja monimutkaisia lauserakenteita.
  • Suosi selkeitä verbejä, vältä -minen-loppuisia substantiivi-ilmaisuja:
  • Verkkosivujen kehittäminen mahdollistaa myynnin kasvattamisen > Myyntisi kasvaa, kun asiakkaat löytävät verkkosivuillesi.
  • Vältä kapulakielisiä ilmaisuja: toimesta, tiimoilta, taholta, suhteen, puitteissa, osalta, johtuen, liittyen, koskien.
  • Suosi verbien aktiivimuotoja, vältä passiivia: kuka tekee mitä?
  • Kampanjat suunnitellaan joka kuukausi > Tiimimme suunnittelee kampanjasi joka kuukausi.

Asiantunteva

a. Asiantunteva tarkoittaa sitä, että tekstisi tarjoaa lukijalle konkreettista hyötyä.

Esimerkkejä

  • Tee lukijan hyödystä tekstisi pääasia. Olet todellinen asiantuntija silloin, kun voit auttaa asiantuntemuksellasi asiakasta. Siksi mieti aina, kuka on tekstisi lukija ja mistä hänelle on hyötyä.
  • Tarjoa konkreettisia ratkaisuja ja toimintaohjeita. Laita itsesi lukijan saappaisiin: Mitä hänen pitää tietää, jotta hän pääsee tilanteessa eteenpäin?
  • Palastele ratkaisuehdotukset, vinkit tai toimintaohjeet sopiviksi osiksi. Neuvoista on enemmän hyötyä, kun asiakas voi hahmottaa askel kerrallaan. Voit hyödyntää vaikkapa numeroituja listauksia.
  • Avaa termit, joita asiakas ei ehkä ymmärrä. Jos ammattitermi on tekstissä tarpeellinen, kerro, mitä se tarkoittaa. Älä koskaan käytä ammattikieltä noustaksesi asiakkaan yläpuolelle tai osoittaaksesi asiantuntemustasi.

b. Asiantunteva tarkoittaa sitä, että tekstisi antaa sinusta asiantuntijana ja Fonectasta yrityksenä luotettavan sekä uskottavan vaikutelman.

Esimerkkejä

  • Perustele ja suosittele ratkaisuja – oman kokemuksesi ja Fonectan kokemuksen kautta. Autoalalla tällainen kampanja on tuottanut viime aikoina loistavia tuloksia. Nyt kannattaa tehdä niin, että…
  • Nosta asiakas tekstissä valokeilaan. Älä kerro vain siitä, mitä Fonecta osaa tai tarjoaa, vaan huolehdi siitä, että asiakas näkyy sanoina lauseissasi. Moni kilpailija puhuu vain itsestään – me voimme osoittaa tekstillämme, että asiakas on tärkeä! Meillä on tarjota maan parhaat digitaalisen markkinoinnin asiantuntijat > Tarpeistasi
  • huolehtii timanttisen kokenut tiimi, jolla on aina aikaa vastata kysymyksiisi.
  • Kerro, mitä hyötyä Fonectan meriiteistä on asiakkaalle. Vältä tyhjää omakehua.
  • Olemme Suomen paras LinkedIn-mainonnan asiantuntija.
  • > Koska olemme Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing -kumppani, autamme sinua olemaan askeleen edellä kilpailijoitasi.

Esimerkkejä äänensävystämme

Sähköposti, SME

Moi Mikko!

Miltä kuulostaisi, jos meiliisi saapuisi kerran tai kaksi kuussa Fonectalta hyödyllisiä vinkkejä bisneksellesi? Vaikkapa tällaisia:

– Työkaluja, joilla voit testata yrityksesi verkkonäkyvyyttä maksutta
– Raportteja yrityksesi näkyvyydestä
– Parhaita tarjouksiamme

Emme spämmää turhia, ja voit ihan milloin vaan perua nämä viestit. Ne eivät tietenkään velvoita sinua mihinkään.

Jos tykkäät ajatuksesta, mihin meiliosoitteeseen voimme lähettää näitä vinkkejä? Vastaa tähän viestiin, niin hoidamme loput!

Reipasta työviikkoa toivottaen
Maija Fonectalta

Markkinointisähköposti, SME

Yrittäjä, oletko Googlen kolmossivun salaisuus?

Kuinka moni asiakas löytää yrityksesi verkkosivuille – kuinka moni kilpailijoidesi? Google-mainonta ratkaisee, kenen linkkiä klikataan ensimmäisenä.

Otetaanko Google yhdessä haltuun? Mikko, Sari, Joonas ja muut mukavat mainonnan asiantuntijamme auttavat sinua nostamaan näkyvyytesi uusiin sfääreihin. Näin homma toimii:

1. Aluksi käymme juurta jaksain kanssasi läpi tavoitteesi, budjettisi ja kohderyhmäsi.
2. Rakennamme kampanjan, joka vastaa juuri sinun yrityksesi tarpeita. Erikoistarjouksena saat nyt aloitusmaksun hintaan xxx e.
3. Et maksa Googlessa näyttökerroista, vaan itse tuloksista: siitä, kun asiakas klikkaa mainosta ja siirtyy sivullesi.

Nappaa tästä tarjous ja lopeta piileskely verkossa!

LinkedIn-postaus, kohderyhmä Large

Kolmannen osapuolen evästeet poistuvat – ja kyllähän se pistää pakan sekaisin digimainonnan maailmassa. Tiedätkö jo, miten toimit tässä megamuutoksessa?

Ota ensiavuksi mainonnan konkariemme Maijun ja Miikka-Markuksen neuvot. Jutussaan he kertovat:
– Mitä evästeiden poistuminen tarkoittaa teille mainostaville yrityksille?
– Miten se vaikuttaa mainonnan tekemiseen ja raportointiin?
– Millaisia ratkaisuja mainoskumppaneilta löytyy?

Tosi mielellämme vastaamme kysymyksiin, joita muutos herättää. Lue juttu blogistamme ja kommentoi rohkeasti alle!

Verkkosivuteksti

Google-mainonnan niksejä ja muuta tärkeää tietoa

Haluatko löytää yhdestä paikasta helposti ajankohtaista tietoa Google Ads -hakusanamainonnasta ja Google Display -bannerimainonnasta? Mielellään ymmärrettävällä kielellä eikä munkkilatinaksi?

Fonectan tietopankki palveluksessasi! Laadimme avuksesi selkeitä juttuja Googlen ja digimarkkinoinnin eri aiheista. Lisäämme pankkiin säännöllisesti uutta sisältöä, jotta pysyt ajan hermoilla markkinoinnin muutoksissa.

Ole hyvä − tartuhan tiedonlähteeseen kiinni!