Kohdistusmerkit

Kohdistusmerkit ovat olennainen osa brändi-ilmettä. Ne ovat visuaalisen ilmeen kantava elementti – kohdistusmerkit ohjaavat katseen suuntaa ja luovat tunnistettavan ja muistettavan visuaalisen ilmeen.

Lataa kohdistusmerkit tästä

 

Kohdistusmerkkien käyttö ja esimerkkejä

Kohdistusmerkkejä voi käyttää kaikissa brändin pää- ja lisäväreissä. Kohdistusmerkki voi olla myös sellainen, että siinä on vain värilliset ääriviivat, kunhan ääriviivan paksuus on riittävä. Suhteuta viivan paksuus Fonectan ikonien viivoihin.

Kohdistusmerkkien kokoa ja suuntaa saa muuttaa vapaasti. Mikäli käytetään kahta merkkiä yhden sijaan, tulee merkkien suunnan, koon ja värin olla kuitenkin aina sama. Muiden mahdollisten graafisten elementtien tulisi myös pääsääntöisesti noudatella kulmikasta muotokieltä (esimerkiksi mainosbannereissa suosi neliön tai kolmion muotoisia väripintoja pyöreiden sijaan).

Vasemmalla sallittu käyttö: kaksi kohdistusmerkkiä voi yhdistää keskenään, kunhan ovat saman värisiä. Kohdistusmerkkejä saa myös laittaa osioiden reunalle niin, että osa leikkautuu pois.

Oikealla kielletty käyttö: Älä yhdistä eri värejä, älä luo “tetris-kuvioita” tai uusia muotoja yhdistelemällä merkkejä, älä käytä enempää kuin kahta merkkiä yhdessä, älä skaalaa merkkejä väärin.

 

Alta löydät esimerkkejä kohdistusmerkkien käytöstä.